Syarat, Hukum, dan Ketentuan Puasa Ramadhan

Buya H Masoed Abidin (Ketua MUI Sumbar 2003-2006).

PUASA adalah ibadah untuk menahan lapar dan haus serta menjauhi se­gala hal yang memba­talkan puasa mulai terbit fajar hingga tenggelam­nya matahari, yang di­sertai niat dan syarat tertentu. Sebagai Rukun Islam yang ke-4, puasa Ramadhan hukumnya Far­du ain bagi mereka yang memenuhi syarat wajib puasa.

Syarat Wajib Puasa itu ada enam perkaranya yai­tu islam, baligh, berakal, sehat, bermukim (tidak musafir) dan suci dari haid dan nifas. Sementara, sya­rat sah pua­sa ada empat pula, yakni Islam, berakal dan mu­mayyiz, suci dari haid dan nifas serta  nyata masuknya bulan Ra­ma­dhan.

Selain itu rukun puasa, merupakan niat di malam hari dan menahan hal-hal yang membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga tenggelam matahari, se­perti makan dan minum serta muntah dengan se­ngaja, bersetubuh, mela­hir­kan atau keluar haid,  ke­luar mani, gila, dan murtad (keluar dari agama Islam).

Di bulan Ramadhan ini, ada perkara yang sunat dikerjakan saat menja­lankan ibadah puasa. Se­perti, segera berbuka pua­sa, berbuka dengan kur­ma/juadah manis, memba­ca doa, melambatkan ber­sahur, banyakkan baca al-quran, berzikir, berselawat dan membuat amal keba­jikan, sentiasa bersedekah, jauhkan diri daripada ber­cakap perkara yang sia-sia dan perbuatan yang tidak membawa manfaat, mandi junub lebih awal sebelum masuk waktu subuh.

Sedangkan perbuatan yang makruh ketika mela­ku­kan puasa, yaitu bers­untik, berbekam, berku­mur-ku­mur, memasukkan air ke dalam rongga hidung seca­ra berlebihan, mandi yang berlebihan dan me­rasakan makanan di ujung lidah.

Meski ada syarat sah berpuasa, namun ada juga golongan yang wajib qada puasa, seperti orang sakit yang ada harapan untuk sembuh, orang yang mu­safir (bukan kerana maksiat), perempuan yang kedatangan haid dan nifas., orang yang meninggalkan niat puasa, orang yang sengaja melakukan perkara2 yang membatalkan puasa, orang yang pitam dan mabuk, orang yang sangat lapar dan dahaga, sehingga dapat mendatangkan sakit yang berbahaya.

Sementara, mereka yang di kenakan membayar fidyah puasa adalah mereka yang tidak dapat meng-qada-kan puasa sehingga masuk ramadhan kali kedua (fidyahnya: 1 cupak beras untuk setiap hari yang di tinggalkan di samping mengqada puasa) bagi Setahun yang tertinggal. Kalau tidak di qada sehingga melampaui 2 tahun maka di kenakan 2 cupak tetapi puasa tetap juga 1 hari (tiada tambahan).

Kemudian, orang Sakit Yang Tidak Ada Harapan Untuk Sembuh, orang yang terlalu tua dan tidak berdaya untuk berpuasa, orang yang ada qada puasa tetapi meninggal dunia (fidyahnya: dibuat oleh kerabat atau diambil daripada harta pusakanya).

Selanjutnya, perempuan yang mengandung atau yang menyusukan anaknya perlu mengqada  puasa dan membayar fidyah 1 cupak beras bagi setiap hari yang di tinggalkan sekiranya dia meninggalkan puasa kerana bimbangkan anaknya tetapi sekiranya dia takut memudaratkan pada dirinya dia hanya wajib mengqada puasanya.

Khusus yang bersetubuh saat puasa Ramadhan di siang hari, suami wajib membayar kifarat (denda) seperti, memerdekakan seorang hamba mukmin. Namun, sekiranya tidak mampu, suami istri tersebut perlu mengqada puasa dua bulan berturut-turut tanpa terputus. Jika tidak mampu juga, bisa dengan memberi makan kepada 60 orang fakir miskin. Walau bagaimanapun, jika persetubuhan itu di lakukan kerana terlupa, jahil tentang haramnya atau dipaksa ke atasnya tidaklah wajib kifarat.

Nah, itulah penjelasan tentang syarat, rukun puasa, dan ketentuan puasa yang perlu diketahui kaum muslim. Semoga bermanfaat bagi semua, dan terlaksananya puasa Ramadhan kita dengan sempurna dan lebih baik. (*)

Exit mobile version